"Humor is altijd een essentieel onderdeel geweest van mijn benadering."

Interview met Stephanie D'heygere

16 april 2024

Maak kennis met Stephanie D'Heygere, de creatief directrice van D’heygere. Haar naam staat synoniem voor innovatieve accessoires en juwelen in de wereld van mode en design. Met een rijke ervaring bij vooraanstaande modehuizen en een vastberaden toewijding aan vernieuwing, heeft ze haar stempel gedrukt binnen de modewereld. Ontdek het gesprek dat MAD Brussels met Stephanie heeft gehad!

(EAR)RING

Kun je me wat meer vertellen over jezelf en de weg die je al hebt afgelegd?

“Ik kom uit Kortrijk en ik ben afgestudeerd aan de Antwerpse Modeacademie. Vervolgens heb ik veel verschillende stages gelopen bij een aantal welgekende merken, dit heeft me een beter inzicht gegeven in de verschillende opties en afdelingen binnen de mode-industrie. Eén van de grote merken waarvoor ik stage heb gelopen in de accessoires, en waar het in feite allemaal is begonnen, is Maison Margiela. Het maakte mij zeer gelukkig dat ik mijn passie voor accessoires hierdoor ontdekte! Bij Maison Margiela kreeg ik mijn allereerste echte job waar ik vervolgens ongeveer een 4 à 5 jaar heb gewerkt. Dit was echt een topervaring en heeft ervoor gezorgd dat ik goed geïnstalleerd ben geraakt in Parijs, ik was dan ook vastberaden om hier te blijven. Nadien heb ik 2 jaar gewerkt als freelancer voor andere grote merken zoals Jill Sander, Y/project, Vêtements,... om daarna gedurende een jaar weer over te schakelen naar een vaste job bij Dior. Na die periode, nam ik mijn freelance werk weer op en voelde ik een drang naar iets nieuws. Inmiddels had ik al veel ervaring opgedaan en begon ik stilaan te denken aan het opstarten van mijn eigen merk."


"Na een jaar voorbereiding heb ik in 2018 mijn eigen merk D'heygere gelanceerd. Naast mijn freelancewerk ben ik hier nog steeds dagdagelijks met bezig. Onlangs heb ik iets volledigs nieuws gedaan, namelijk een co-working space ontworpen in Antwerpen. Deze nieuwe uitdaging vond ik super leuk om te doen, om die reden ben ik nu aan het bekijken of ik in de toekomst niet zou kunnen verdergaan in het ontwerpen van objecten. Het is natuurlijk wel een wereld waar ik nog niet zoveel van ken, al kriebelt het wel naar het uitproberen van nieuwe dingen. Ik denk dat je als persoon steeds graag uw stempel drukt op alles wat je doet, we gaan dus moeten kijken wat de toekomst brengt."

Gentle Monster x D’heygere

Naast je freelance werk, heb je ook al veel samengewerkt met grotere namen. Kun je uitleggen hoe dat tot stand is gekomen en hoe die samenwerkingen je hebben geïnspireerd en uitgedaagd?

“Ik vind samenwerkingen geweldig! Bij het zoeken naar partners kijken we naar merken die een expertise hebben die wij bijvoorbeeld niet bezitten, vooral met betrekking tot een product. Een goed voorbeeld is onze samenwerking met Gentle Monster. Ik wilde al lange tijd brillen ontwerpen, maar ik bezit hiervoor natuurlijk niet alle nodige kennis. Daarom leek een samenwerking met Gentle Monster interessant. Vervolgens stuurde ik hen een e-mail met een presentatie en hoopte ik dat ze geïnteresseerd zouden zijn, wat in dit geval ook zo was."

In je ontwerpen verwerk je heel vaak humor en benader je alledaagse voorwerpen erg speels. Hoe zie je humor evolueren binnen de mode-industrie?

“Humor is altijd een essentieel onderdeel geweest van mijn benadering. Ik waardeer mensen met een gevoel voor humor. Lachen is gewoon zo'n geweldige ervaring! In de mode vind ik het belangrijk dat het niet te serieus wordt. Als je terugkijkt naar de geschiedenis van de mode, zie je humor altijd terugkomen, zoals bijvoorbeeld bij Schiaparelli toen ze haar merk lanceerde. Het is niet iets dat bij alle merken voorkomt, maar het is wel altijd aanwezig geweest in de mode-industrie. Ik geloof dus niet dat humor echt evolueert in de mode, het is meer gekoppeld aan de persoonlijkheid van de ontwerpers. Het is vervolgens aan de klant om te beslissen of dit hun interesseert of niet!”

D'heygere x Deewee

In onze aankomende expo 'Fashion Moves' exposeer je twee stukken, één samen met Souvenir Officiel en de andere met Deewee. Kun je wat meer vertellen over die samenwerking met Deewee? Hoe is die tot stand gekomen en waar haalde je inspiratie vandaan?

“De samenwerking met Deewee was voor mij echt een droom die uitkwam. Sinds mijn tienerjaren was ik al mega fan van Soulwax en later 2ManyDJs. Op de een of andere manier ben ik de jongens van Deewee een beetje beter gaan leren kennen. Het voelde alsof ze ook geïnteresseerd waren in mijn merk en esthetiek, en we begonnen gewoon wat te kletsen. Vervolgens kwam de heropening van het ModeMuseum Antwerpen eraan, Flanders DC wilden hiervoor ontwerpers combineren met andere creatievelingen. Ik dacht meteen: dit is de perfecte kans om samen met Deewee iets te doen, het kwam op het perfecte moment."

"Het ontwerp moest natuurlijk een accessoire zijn met een link naar hun muziek, dus kwam ik op het idee van een zegelring met een USB-stick waarop een exclusief nummer van hen stond. Dat lied kan je alleen beluisteren als je de ring hebt gekocht! Ik denk dat slechts zo'n 80 mensen nu dat lied zullen kennen."

"We hebben onze stukken tentoongesteld tijdens de heropening van MoMu, er was zelfs een verkoopmogelijkheid maar we hebben toen maar één ring verkocht. Ik dacht: oh nee, dit is een ramp! Nadien hebben we even gewacht en samen een campagne geshoot en een officiële lancering gedaan op onze kanalen. Op één dag was alles uitverkocht, het was echt bizar! Het leerde me dat het succes van een product echt afhangt van hoe je het presenteert en wie je doelgroep is. “

Canister Hoops

Wat zijn bronnen van inspiratie voor jou? 

“Een grote bron van inspiratie zijn de alledaagse voorwerpen die ik in mijn dagelijks leven gebruik. Soms ontwerp ik een juweel om een praktische behoefte te vervullen, zij het op een vrij breed vlak (lacht). Neem bijvoorbeeld onze Canister Hoops, die oorbellen met een buisje waar je iets in kunt stoppen. Ik vind bloemen één van de mooiste dingen ter wereld maar er bestaan al veel ontwerpen van. Ik ben dus opzoek gegaan naar een vernieuwende manier om dit te combineren met een juweel. Op die manier kwam ik op het idee om een verse bloem in een juweel te gaan verwerken. Een ander voorbeeld is onze photo cap, een pet waar je een foto in kunt steken. Ik herinner me hoe mensen vroeger foto's van hun vrienden of geliefden in hun portemonnee bewaarden, en ik dacht: waarom zou niet iedereen de mogelijkheid moeten krijgen om die foto's te kunnen zien? Zo kwam het idee om deze foto’s op een pet te plaatsen! Deze kleine functies maken het leven misschien niet noodzakelijk makkelijker, maar wel leuker. Ook ben ik altijd alert op de straat, in een café of in de metro, om te zien hoe anderen mensen dingen dragen of op een creatieve manier gebruiken. Kleine details zoals iemand die zijn metrokaart onder zijn horloge plaatst, kunnen me inspireren voor nieuwe ideeën. Daarnaast is kunst ook een belangrijke bron van inspiratie voor me, vooral kunst met een vleugje humor of absurditeit.”

Campaign 2021

Welk advies heb jij voor beginnende ontwerpers? 

“Mijn advies is om eerst ervaring op te doen in de modewereld voordat je je eigen merk begint. Het is van onschatbare waarde om te begrijpen hoe alles in elkaar steekt, zoals de tijdlijn en het leggen van contacten met fabrikanten. Door te werken in de modebranche leer je veel mensen kennen, zoals stylisten, fotografen en journalisten, die allemaal cruciaal zijn bij het lanceren van een merk. Het is belangrijk om zowel stages te volgen als echte banen aan te nemen. Tijdens een stage leer je veel, maar maak je niet volledig deel uit van het team."

"Bovendien vind ik het niet noodzakelijk voor een merk om elk seizoen iets volledig nieuws te presenteren. Ik geloof in het werken aan consistente concepten om een echte identiteit als merk op te bouwen. Het voelt soms zonde, niet alleen voor de fabrikanten die veel werk in deze vernieuwingen steken, maar ook financieel gezien. Ik ben van mening dat dit niet langer de enige weg naar succes hoeft te zijn in de hedendaagse mode-industrie.”