"Het is belangrijk dat de tips die ik merken geef tijdens begeleidingen, gebaseerd is op een realiteit op het terrein."

Astrid Staelens-Lefèvre

17 januari 2023

Met meer dan 20 jaar professionele ervaring in de modesector (groothandel en detailhandel) en een achtergrond in digitale marketing en businessmanagement, lanceerde Astrid Staelens We Love Belgian Brands - WLBB. Deze podcast wil de groei van Belgische ontwerpers ondersteunen. Astrid wist al snel dat verkopen voor haar een echte passie is. Sinds haar start als ondernemer in 2020 heeft Astrid met succes meer dan tien merken ondersteund en begeleid bij hun commerciële ontwikkeling. Ze gaf advies aan onder meer Collectors Club, Sarah de Saint Hubert, Lies Mertens, NDC, Kaai Bags, Les Vraies Filles, Max et Lola, Kunoka, Ludovic Lunetier en Doriane Van Overeem.

MAD sprak met Astrid Lefevre-Staelens.

Kun je jezelf kort voorstellen?

"Ik ben een 40-jarige vrouw, geboren in Frankrijk en sinds 15 jaar gevestigd in Antwerpen. Na verschillende stages koos ik voor de richting communicatie en pers, maar na een ervaring bij Burberry ontdekte ik een passie voor verkoop. Ik hou van de relatie met klanten, het idee om cijfers te maken, om budgetten te halen. Daarnaast vind ik het een uitdaging om een zeer concreet doel in een commerciële relatie te na te streven. Na mijn studies communciatie heb ik me met een MBA gespecialiseerd in de luxe-industrie en in verkoop- en marketingontwikkeling. Tijdens mijn studies in Londen ontmoette ik de man die nu mijn echtgenoot is. Voor hem ben ik in België komen wonen. Ik besefte al snel dat Nederlands heel belangrijk is en ben meteen cursussen gaan volgen om de taal te leren."

"Na enkele jaren verkoopservaring opdoen in een Antwerpse winkel  kreeg ik de kans om bij New Look Fashion Deal, een Antwerps agentschap, te gaan werken. Gedurende 11 jaar bij dit agentschap heb ik alles geleerd over commerciële ontwikkelingen op de Benelux markt. Ik deed er vaardigheden in onderhandelingen en verkoop op, maar ook bijvoorbeeld in opleidingstrainingen voor het personeel van grote warenhuizen. Dankzij deze kennis en het netwerk dat ik had opgebouwd, ben ik in 2020 als zelfstandige aan de slag gegaan. Gaandeweg werd het me duidelijker dat ik Belgische merken wilde steunen bij hun commerciële ontwikkeling. Sinds 2020 werk ik voor Collectors Club, een merk met een enorm potentieel. Twee keer per jaar zet ik showrooms op in Antwerpen. Het is belangrijk dat de tips die ik merken geef tijdens begeleidingen, gebaseerd is op een realiteit op het terrein."

Sinds juni ga je met je podcastformat in gesprek met verschillende spelers in de mode-industrie. Waarom een podcast? 

"Ik ben een podcast fan! Ik sluit het eerste seizoen van mijn podcast 'we love fashion brands' af met 14 afleveringen in het Frans, 10 in het Nederlands en 1 in het Engels. Het idee erachter is om verschillende spelers in de Belgische mode een stem te geven. In hun moedertaal gaat zo een gesprek uiteraard vlotter. Belgische mode kan niet enkel en alleen in het Franstalig zijn, noch enkel en alleen in het Nederlands."

"Toen ik jong was wilde ik al in de mode werken, maar ik kende de verschillende soorten jobs in de sector toen niet. Via podcasts wil ik een stem geven aan diverse achtergronden en inspirerende mensen. Daarnaast wil ik de diversiteit aan functies en banen waaruit de sector bestaat weergeven."

"Ik hou van podcasts, ik vind het een interessant medium met heel veel mogelijkheden. In België is dit medium nog niet zo populair in vergelijking met Frankrijk bijvoorbeeld. Het zal enige tijd duren voordat de podcast 'we love fashion brands' echt zichtbaar wordt, maar ik ben ervan overtuigd dat het een geweldig medium is dat veel mogelijkheden biedt."

Wat zijn de huidige uitdagingen van ondernemers die je ervaart tijdens uw coaching?

"De belangrijkste uitdaging voor jonge ondernemers is het gebrek aan een visie, zoals een merkmissie en bedrijfsontwikkeling. Als ik de volgende vragen stel: Wat is je merk-DNA, je boodschap en waarden? Wat denk je dat jij de markt bijbrengt? Waarom zou iemand naar jou komen en niet naar je concurrent? Wat maakt jou anders? Iedereen denkt het te weten, maar er zit vaak veel oppervlakkigheid in deze benadering. Het is echt belangrijk hier zachtjes en volhardend aan te werken, want de boodschap is vaak te vaag. Door te proberen iedereen aan te spreken en je daardoor niet te onderscheiden, val je niet op en vinden klanten je boodschap niet. Soms is het DNA van een merk heel sterk en is de ontwerper heel creatief, maar is de uitdaging het gebrek aan een commerciële strategie. Hoe verkoop genereren, aan wie verkoop genereren? Waarom online in plaats van B2B? Welke markt? Je moet weten wie je concurrenten zijn, en of je prijs goed is. Staan al je elementen op één lijn? Klopt de boodschap, de visie, het DNA, de prijs en positionering ten opzichte van de concurrentie?"

"Dit zijn de twee belangrijkste uitdagingen waarmee ik wordt geconfronteerd in een sector waar het aantal aanbiedingen toeneemt. Vaak hebben creatieve mensen een gebrek aan een commerciële strategie omdat scholen te weinig aandacht besteden aan dit aspect. Er is steeds een idee om iets moois te willen maken, maar er is een angst voor het zetten van de prijs en voor de verkoop. Die geldgeest moet zich nog ontwikkelen. Het is belangrijk dat een ondernermer zich van deze zaken bewust is om zijn of haar verkoopspeech te kunnen afstemmen op verschillende doelgroepen. Ik denk dat er echt behoefte is aan ondersteuning op dit gebied."

 

Welk advies heb je voor beginnende creatievelingen in 2023 op het gebied van hun verkoop? 

"Een juiste afstemming. Het is essentieel dat hun missie, hun product, hun prijs, de realiteit van de markt, de klanten en de concurrenten, op elkaar zijn afgestemd. Zo kunnen beginnende ondernemers hun 'verkoopspeech' met meer vertrouwen ontwikkelen en onderbouwen."