"Als tattoo-artiest slaag ik erin om zowel het grafische als het artistieke aspect te combineren."

Interview met Lieven André

14 november 2023

Lieven André is een grafisch ontwerper uit Brussel die zich heeft omgeschoold tot tatoeëerder. Zijn tatoeagestijl wordt gekenmerkt door zijn nogal ongewone kleurrijke creaties. Dit kleurrijke aspect heeft hij gemeen met de Spaanse kunstenaar en ontwerper Jaime Hayon. Daarom nodigt MAD Brussels tatoeëerder Lieven André uit op 7 en 8 december voor twee tattoo flash days. Een unieke kans om een exclusief ontwerp van Jaime Hayon op je lichaam te laten tatoeëren door Lieven André. Benieuwd naar Lieven's stijl, verhaal en visie op tatoeages? MAD ging in gesprek met Lieven André.

Kan je jezelf even voorstellen?

"Mijn naam is Lieven André en ik ben 28 jaar oud. Ik ben grafisch ontwerper van opleiding. Als freelancer heb ik ongeveer 5 jaar gewerkt in verschillende sectoren zoals architectuur, mode, restauraties. Daarna heb ik me omgeschoold tot tatoeëerder, wat ik nu al 3 jaar doe. 2 jaar geleden opende ik ook mijn salon in Brussel. Naast het tatoeëren ben ik nog steeds actief als grafisch ontwerper en schilder."

 

Waarom heb je de overstap gemaakt van grafisch ontwerper naar tatoeëerder?

"Als grafisch ontwerper ben je veel minder vrij, vooral op creatief vlak, dan bij tatoeëren. Mensen verwachten dat een grafisch ontwerper iemand is die vooral de technische skills voor het opmaken van een visitekaartje, een logo of een flyer beheerst. Ze houden geen rekening met het artistieke aspect van de grafisch ontwerper. De mentaliteit van mensen voor het ontwerp van een tatoeage is niet dezelfde als dat voor een logo. Ik heb me hier 5 jaar lang erg over gefrustreerd. Als tattoo artiest slaag ik erin om zowel het grafische aspect als het artistieke te combineren. Ik heb hierin een mooie balans gevonden."

Waar haal je de inspiratie voor je ontwerpen vandaan?

"Ik haal veel inspiratie uit mode, architectuur, kunst en kunstgeschiedenis in het algemeen. Ik bezoek vaak galerieën en tentoonstellingen. Daarnaast wordt ik dagelijks geinspireerd door mijn zoontje dat binnenkort 7 wordt. Hij heeft een andere manier van kijken naar de wereld op zijn leeftijd. Hij stimuleer mijn kinderlijke geest een beetje. Op school maakt hij soms tekeningen in allerlei kleurencombinaties die ik echt gek vind en waar ik nooit eerder aan zou denken. Ik denk dat inspiratie een beetje een dagelijks ding is je daardoor ook soms een gebrek aan inspiratie kunt hebben. Wanneer je een slechte dag hebt of moe bent bijvoorbeeld."

 

Hoe zou je jouw werk vergelijken met dat van Jaime Hayon?

"Tijdens mijn studies grafisch ontwerp tekende ik veel met Illustrator. Mijn tekenstijl leek erg op die van Jaime Hayon. Zijn tekeningen hebben steeds iets kinderlijks, bijna surrealistisch. En dat vind ik echt interessant. Jaime en ik hebben veel gemeen maar ook wel verschillen. Voor mijn tatoeages werk ik met heel eenvoudige, erg geblokte vormen, maar steeds met veel kleuren. Terwijl Jaime met flexibele, gebogen en organische vormen werkt. Enerzijds is dat dus een contrast, maar toch ook een gelijkenis door het kleurenaspect. Ook in de tentoonstelling zie je een mix aan kleuren, combinaties waar mensen misschien niet snel aan zouden denken, waarvan ik begrijp waarom hij deze kleuren combineert."

Heb je al met andere artiesten samengewerkt voor flash days?

"Er worden meer en meer flash days georganiseerd. En ik denk dat hoe meer we organiseren, hoe meer visibiliteit het krijgt, hoe meer de vraag zal stijgen. Ik heb bijvoorbeeld met Encré al een event gehad. Maar bijvoorbeeld ook in samenwerking met een bar, een vintage klerenverkoop en een bloemist. Binnenkort heb ik een flash day bij een kapper. Ik probeer het tatoeëren steeds te combineren met andere sectoren. Het is geweldig om twee sectoren, die allebei gelink zijn aan kunst maar verder niets met elkaar te maken hebben, te mixen."

Worden spontane tatoeages volgens jou steeds populairder?

"Vroeger dachten mensen veel meer na over een tattoo en lieten hun idee een paar maanden rijpen. Waarna ze vervolgens op zoek gingen naar iemand om het project uit te voeren. Vandaag is deze reflectie anders. Mensen gaan op zoek naar een artiest waarvan ze de stijl leuk vinden en waarvan ze een ontwerp op hun lijf willen. Als tattoo artiest krijg je nu bijna een blanco canvas waarop je je creativiteit de vrije loop kan laten gaan. Er wordt minder nagedacht over een tattoo, we zijn van reflectie naar actie overgegaan."

"Ik ben zelf het bewijs. Ik heb veel van mijn tattoos aangepast. Omdat ik destijds veel nadacht over de symboliek erachter. Maar toen ik ouder werd, veranderde mijn mening hierover. We evolueren, we gaan anders denken, ook over de symboliek achter onze tattoos. Een tatoeage die je in een opwelling laat zetten, van een artiest waarvan je het werk mooi vind, daar heb je volgens mij minder snel spijt van. Het toont voor mij dat we veel vrijer zijn, dat kunst ons breder raakt en niet alles berekend hoeft te zijn."

"Het concept van flash days is origineel en heel spontaan. De tattoos zijn uniek. Naar een flash day komen is ook deelnemen aan een universum. De spontaniteit van een flash day event vind ik super interessant. Het is voor mij echt een teken van persoonlijke vrijheid om deel uit te maken van een artistiek milieu en ook een beetje de artistieke sector te steunen."

Wat vind je het mooist aan je werk als tatoeëerder?

"Een tatoeëerder wordt eigenlijk beschouwd als een schilder. Ik denk dat het mooiste aspect van mijn vak is wanneer iemand voor zijn of haar tattoo naar je toekomt, om jouw artistiek werk op zijn of haar lichaam te laten zetten en dat die persoon achteraf ook erg gelukkig is. We markeren mensen voor het leven met onze kunst. Het is als een schildersdoek, maar dan levend. De tatoeage evolueert met de persoon mee. Dat vind ik enorm krachtig."