"Ik maak niet echt een onderscheid tussen design, interieurontwerp, kunstinstallatie of schilderijen."

Jaime Hayon

6 september 2023

Wie zou vandaag de essentie van de Art Nouveau beweging belichamen? Iemand die niet bang is om te experimenteren met verschillende disciplines: van design en meubelontwerp tot schilderkunst en het totaalinterieur. De  Spaanse kunstenaar en designer Jaime Hayon (°1974), ook wel de hedendaagse Antoni Gaudi genoemd, representeert al deze aspecten: van mysterieuze keramische wezens en poëtische objecten tot kleurrijke interieurs en intrigerende schilderijen. Hayons creaties, die de grenzen tussen kunst, decoratie en design opzoeken, zitten niet alleen vol optimisme, maar tonen ook het kunnen van een echte vakman.

Dit najaar presenteert MAD Brussels de solotentoonstelling NUEVO NOUVEAU van de Spaanse kunstenaar en ontwerper Jaime Hayon. We spraken met Jaime over zijn ontwerppraktijk, zijn evolutie als ontwerper en zijn connectie met Art Nouveau.

Je bent kunstenaar en ontwerper. Waar ontmoet je ontwerppraktijk en je kunstpraktijk elkaar? Wat hebben ze gemeen en wat maakt ze verschillend? 

"Ik heb het gevoel dat kunst altijd de primaire lens is geweest waardoor ik creativiteit zie. Het creëren van emotionele verbanden en het werken met kleur als expressiemiddel zijn een constante in mijn werk. Voor mij is er geen scheiding tussen design, interieurontwerp, kunstinstallatie of schilderijen. Mensen begrijpen dit niet altijd omdat ze de neiging hebben om kunst en design in verschillende hokjes te stoppen. Voor mij bestaan die hokjes niet, creativiteit moet vrij zijn."

"Het enige verschil is voor mij de functie - bij het maken van een product of het uitvoeren van een interieurproject moet de functie worden overwogen en een belangrijke rol spelen. Daarnaast is het voor mij allemaal een blanco canvas als ik aan een project begin. Op welk medium ik ook werk, ik stel altijd eerst een thema vast en werk rond dit idee. Creatieve uitdaging staat altijd centraal."

  

Wat waren belangrijke momenten in je ontwikkeling als ontwerper/kunstenaar?

"Ik denk dat de meest fundamentele leercurve tot stand kwam bij Fabrica, het onderzoekscommunicatiecentrum van Benetton. Het wordt geleid door Oliviero Toscani, hij was zeer veeleisend maar ook enorm inspirerend. Er was design, 3D, fotografie, webdesign enz... Het was een smeltpunt van creativiteit waar mensen van over de hele wereld samenkwamen. Ik werkte samen met al deze creatieve mensen en maakte projecten die echt waren voor belangrijke klanten. Elk project was een enorme uitdaging. Er was veel druk, maar ook veel vrijheid. Ik leerde snel met dit alles om te gaan en leerde dat het gebruik van communicatie een belangrijk middel is om je werk te delen." 

"Ik heb er bijna 6 jaar doorgebracht, het eerste jaar als student en de daaropvolgende 5 jaar als docent. Het was net een creatieve bootcamp dat mijn pad bepaalde en me naar de hele wereld deed kijken als één grote mogelijkheid."

 

Kan je jouw stijl beschrijven? 

"Mijn stijl is gebaseerd op hoe ik de wereld zie en hoewel mijn creatieve taal door de jaren heen is geëvolueerd en verfijnd, is de essentie altijd hetzelfde gebleven. Kleurgebruik: dit is gewoon hoe ik de wereld zie, een kleurrijke plek. De natuur zit vol kleur. Kleur drukt onze emoties uit, het creëert stemmingen en vibraties. Gebruik van organische vormen: niets in de natuur bestaat uit rechte lijnen. Organische vormen zijn vriendelijker en doen je geen kwaad. Ik vind ze daarnaast ook mooier."

  

De tentoonstelling Nuevo Nouveau maakt deel uit van het Brusselse Art Nouveau Jaar. Wat is jouw connectie met Art Nouveau?

"Ik voel me sterk verbonden met Gaudi en de modernistische beweging. De hoge waarde die ze hechten aan ambacht en hoe de natuur, met haar organische vormen en motieven, de kern vormt van elke creatie spreken mij enorm aan. Ik bewonder dat ze niet bang waren om te ontdekken, om te groeien, om gek te doen en hun verbeelding de vrije loop te laten."

"Ik vind dat het werk van Gaudi en het mijne in veel opzichten vergelijkbare kenmerken hebben. Ik voel me erg verbonden met zijn concept van transversale creativiteit. Van architectuur tot metaalwerk, van glaswerk tot plafondfresco's, van keramische elementen tot meubelontwerp, Gaudi zag creativiteit als een geheel, het was niet gesegmenteerd en gelaagd."

 

Kun je ons een tipje van de sluier oplichten over wat je gaat tentoonstellen op MAD?

"Nuevo Nouveau is een retrospectief van mijn werk en verkent de vele aspecten ervan. Er zullen verschillende installaties te zien zijn, gemaakt van verscheidene materialen zoals keramiek, glas, stof en hout, dit representeert dan ook verschillende momenten uit mijn carrière. De tentoonstelling toont ook schilderijen en beeldhouwwerken, schetsen en ideeën."

"Ik wil dat de tentoonstelling is alsof je een grot vol schatten binnengaat, vol met verschillende soorten werk en creatieve verkenningen. Ik wil dat mensen een duik nemen in de vrijheid van creatieve transversaliteit. Grenzen doorbreken en zien hoe de mogelijkheid om te experimenteren met verschillende media, materialen en ideeën het werk kan voeden en de manier waarop het zich ontwikkelt kan uitdagen."