Onder de finalisten van het internationale festival voor mode, fotografie en accessoires in Hyères, zijn dit jaar maar liefst 4 afgestudeerden van La Cambre in Brussel. Een van hen is Eunji Oh, die genomineerd is in de categorie 'accessoires' met haar collectie 'Overweight'. Ze kwalificeerde zich ook als finaliste voor ITS Contest 2023, een wedstrijd die de meest veelbelovende talenten op het gebied van mode, accessoires, sieraden en artwork in de kijker zet.
MAD sprak met Eunji over haar afstudeercollectie, haar dromen en de weg die ze tot nu toe aflegde door verschillende modewedstrijden.
Kan je jezelf even voorstellen, wie is Eunji Oh?
"Mijn naam is Eunji, ik ben 27 jaar oud. Ik heb een opleiding als industrieel ontwerper gevolgd. Daarna ben ik gaan studeren aan La Cambre waar ik 6 maanden geleden mijn master in Accessoires heb afgerond. Momenteel volg ik aan de Campus Arts et Métiers van het Institut Jeanne Toussaint een 2-jarige opleiding in lederwaren. "
"Na mijn studie Accessoires aan La Cambre wilde ik me echt verdiepen in de wereld van het leder. Ik wilde mijn vaardigheden verfijnen. Niet dat ik mij later enkel op deze ambacht wil gaan focussen, ik wil echt een carrière als ontwerper uitbouwen. Maar als designer, zeker gespecialiseerd in leder, vind ik het belangrijk om de ambacht te kennen en te beheersen. Parallel aan mijn opleiding in lederwaren, bereid ik me voor op een aantal wedstrijden. Ik ben geselecteerd als finalist voor ITS Contest 2023 en het internationale festival van mode, fotografie en accessoires, Hyères Festival."
Je bent vorig jaar afgestudeerd aan La Cambre accessoires met je afstudeerproject 'Overweight', wat is het verhaal achter je collectie?
“Het verhaal achter mijn collectie is een persoonlijk verhaal. Ik denk dat veel ontwerpers zich laten inspireren door hun kindertijd of door iets dat ze hebben meegemaakt. Ik ben geboren en getogen in een Koreaans gezin. Tijdens mijn jeugd heb ik veel waarden geërfd die haaks staan op de westerse kijk op schoonheid en het lichaam. De visie die wij hebben op het vrouwenlichaam is anders dan de visie van Europeanen op het vrouwenlichaam. Ik voelde echt het contrast tussen die twee culturen. Daarnaast had ik in mijn jeugd veel huidproblemen waardoor ik veel medicijnen moest nemen. Door die medicatie veranderde mijn lichaamsbouw constant. Ik was vaak opgezwollen en dan weer heel mager."
"Ik probeer deze persoonlijke verhalen te vertalen naar mijn collectie, het zijn verhalen die herkenbaar zijn voor andere mensen. Heb je je ooit een beetje samengedrukt gevoeld in je favoriete jeans en voelde je je ongemakkelijk om hem te dragen? Of ooit een t-shirt in een te kleine maat gekocht terwijl je weet dat een maatje groter je eigenlijk beter past? Dat is waar mijn collectie over gaat. Het gaat over mijn lichaam, over krap zitten in mijn kleren, over een veranderend lichaam, de trends om kleren heel dicht op het lichaam te dragen, je niet op je gemak voelen in kleren ... Dit verhaal komt visueel tot stand in de esthetiek van de collectie. Ik zocht naar beelden die het lichaam 'gevangen' weergeven in kleding, maar ook het lichaam 'gevangen' in de maatschappij. Ik voerde testjes uit op mijzelf door mijn lichaam met spanbandjes en riemen samen te knijpen. Ik vergeleek het lichaam met een Michelinmannetje of een stuk vlees."
"Het is een onderwerp dat mensen vandaag de dag aanspreekt, maar het is zeker niet mijn bedoeling hte om over een zwaar onderwerp te hebben. De collectie gaat nog steeds over mijn persoonlijk verhaal. Ik heb de boodschap van mijn collectie bewust niet te zwaar gemaakt. Ik vind het belangrijk om humor toe te voegen om het onderwerp wat te verlichten. Chunky namen als 'The love handle bag' en 'Chubby Shoes' zorgen ervoor dat mensen ook kunnen lachen om mijn collectie. Het resultaat is een positieve, soms grappige, collectie waar toch een sterke boodschap achter zit."
Werk je momenteel nog verder op de collectie?
“Ik heb de collectie geperfectioneerd, mijn pitch verfijnd. Maar ook de stukken zelf heb ik wat verder uitgewerkt om uit te lenen aan wedstrijden. Voor mijn ‘Overweight’ collectie denk ik alvast aan een vervolg. Ik fantaseer soms over een ‘boob series’ of een ‘feminin body series’. Misschien dat het esthetische aspect wat anders zal zijn, maar er zal altijd wel een gevoel van ‘Overweight’ in de collecties zitten. Dat vind ik ook het interessante aan het verhaal achter mijn collectie, ‘overweight’ kan zoveel dingen zijn. Het kan verwijzen naar het lichaam, naar vet, naar de maatschappij, … Het is een project dat ik in de toekomst nog zal uitbreiden."
Je bent genomineerd voor het Hyères festival en ITS Contest 2023. Je hebt begeleiding gekregen van MAD Brussels om je voor te bereiden op deze wedstrijdpresentaties. Hoe heb je deze wedstrijden tot nu toe ervaren?
“Ik heb mij echt moeten leren organiseren voor deze wedstrijden. Ik moet veel deadlines respecteren, ik doe dat allemaal alleen. Daarnaast is het ook lastiger om 2 wedstrijden tegelijk voor te bereiden. De ene wedstrijd vraagt namelijk specifieke elementen dat de andere niet vraagt. Het sleutelwoord om door die selectie te geraken is ‘organisatie’."
“Het moeilijkste gedeelte is de selectieprocedure om bij die finalisten te geraken. Ik moest vanalles voorbereiden, mijn portfolio, teksten, beelden, video’s, … Want de presentatie van je project is uiteraard super belangrijk in deze fase. Daarnaast is zo een wedstrijd ook een investering, om je stukken op te sturen, een kwalitatief portfolio te drukken en op te sturen. Het is echt een oefening, waar je als jonge designer echt op een andere manier leert nadenken, schrijven, omgaan, kijken naar en over je werk. Ik heb ook het geluk gehad dat enkele vrienden van mij in het verleden al geselecteerd waren voor bijvoorbeeld het festival van Hyres. Aan hen heb ik veel kunnen vragen om mij beter te kunnen voorbereiden en te kunnen anticiperen."
“Ik heb dus die periode wel wat stress en onzekerheid ervaren. Maar ik leerde dat je niet moet starten aan een wedstrijd met het idee ‘als ik niet verkozen ben, dan ik alles voor niets geweest’. Want dat is nooit waar, je zal altijd iets leren. De wedstrijd heeft mij geholpen om mijn werk veel meer uit te breiden en echt een volgde fase in te gaan. Een keer dat ik dit idee in mijn hoofd had, gingen de voorbereidingen iets vlotter."
Hoe zie je de toekomst?
“Op dit moment sta ik open voor allerlei voorstellen en mogelijkheden. Zowel voor een merk werken als freelance starten, beide opties gaan me specifieke competenties bijbrengen. Mijn doel voor dit jaar is mij focussen op de wedstrijden. Ook omdat ik benieuwd ben of er zich daarna andere deuren openen. In functie daarvan, zal ik beslissen wat ik erna zal doen. Mijn eigen merk oprichten, voor een merk starten, freelance starten, … Ik zet mijn verwachtingen niet volledig op die wedstrijden, maar als er een mooi voorstel op tafel zou komen, zal ik uiteraard springen."
“Mijn echte droom is, zoals veel startende ontwerpers denk ik, om mijn eigen merk uit te bouwen. Dromen, het groot zien vind ik belangrijk. Niemand houdt me tegen om te dromen. Maar er is uiteraard nog de realiteit. Daarom laat ik het op mij afkomen en zal ik zien wat het leven me aanreikt."