"Het idee is om een uniek designobject te produceren met de kenmerken van een industrieel product, alles volgens een artistieke benadering."

Designer van het jaar 2022

18 oktober 2022

Jaarlijks wordt een designer van het jaar gekozen door de magazines Knack Weekend & Le Vif Weekend en de Biënnale Interieur. Dit jaar valt de Brusselse studio BISKT in de prijzen. De ontwerpstudio wordt gelauwerd om hun innovatieve ontwerpen die de grenzen van het keramiek opzoeken. Op een eigenzinnige manier brengen ze ambacht en industrie samen. De prijs wordt ondertussen al voor de 17e keer uitgereikt. Partners van de prijs zijn het Design Museum Gent, CID Grand-Hornu, Design Museum Brussels en MAD Brussels. Studio BIKST volgt Sebastien Caporusso op als designer van het jaar.

Keramist en industrieel ontwerper, Charlotte Gigan en Martin Duchêne richtten in 2018 studio Biskt op. Op de grens tussen design en keramiek, industriële processen en ambachtelijke knowhow experimenteert studio biskt met de extrusie van aardewerk, een proces dat is ontleend aan de industrie. Charlotte en Martin besteden bijzondere aandacht aan de manier waarop het object tot stand komt.

MAD ging in gesprek met Charlotte en Martin van Studio BISKT

Hoe is Studio Biskt begonnen? 

"We ontmoetten elkaar op La Cambre in 2011, Martin studeerde industrieel ontwerp en ik keramiek. In 2018, na enkele jaren gewerkt te hebben, besloten we Biskt studio op te richten. Martin heeft een passie voor machines, en aangezien ik niet echt een achtergrond in design heb, dachten we na over de beste manier om het werk van een industrieel ontwerper te combineren met dat van een keramist. We vroegen ons af hoe we industrie konden combineren met ambacht. Onze studio is zo een beetje een hybride. "

 

In jullie projecten brengen jullie design en vakmanschap samen, leg eens uit. 

"We richtten ons op één techniek in het bijzonder, de extrusie van aardewerk. Dit is een industrieel proces waarmee bakstenen worden gemaakt. Martin is altijd geïnteresseerd geweest in deze bepaalde techniek. We pasten deze techniek als snel toe in de werkplaats, we wilden onderzoeken wat het voor de ambachtelijke industrie kon betekenen. Vervolgens hebben we de techniek zodanig ontwikkeld om extrusie te kunnen toepassen in een kleine werkplaats. Dit toonde ons alle mogelijkheden die de techniek kan bieden. Het interessante van extrusie is dat we ermee kunnen experimenteren. Wij maken onze eigen mallen en frezen ze dan met een CNC. Aangezien Martin ook CNC's maakt, is er een link tussen design en keramiek."

"Met de extrusietechniek kunnen we aan de esthetiek werken. Het leuke is dat we om 9:00 onze eigen mallen kunnen maken, 9:30 frezen en dan om 10:00 testen, dus we kunnen veel experimenteren. Wij beschikken over alle middelen om ons idee direct te verwezenlijken."

Wat is de werkdynamiek van uw studio? Wat is uw aanpak?

"Het idee is om een uniek designobject te produceren met de kenmerken van een industrieel product, alles volgens een artistieke benadering. Wij laten ons inspireren door architectuur, mechanismen, om vragen te stellen over de oorsprong en het fabricageproces van onze objecten." 

"Qua projecten zijn we nogal eclectisch. Wij hebben bepaalde assen gedefinieerd: enerzijds werken wij, met of zonder architecten, voor individuele en gepersonaliseerde projecten, voor restaurants of particulieren. Tegelijkertijd stellen we meer 'collectible design tentoon in een galerij, d.w.z. objecten die een utilitaire benadering hebben maar structureel blijven in de manier waarop ze zijn gemaakt. Tenslotte zijn wij meer geïnteresseerd in winkels of particulieren voor designprojecten."

"Wij kunnen ook samenwerken met andere kunstenaars of ambachtslieden, zolang er een algemeen gevoel van gezamenlijk onderzoek is. Onlangs hebben we samengewerkt met Pierre-Yves Morel, die decoratief schilderwerk verricht, in het kader van het project Duos en Résonances van Wallonie Design. Er is een echte samenwerking tussen hem en ons met betrekking tot het materiaal, het onderzoek en het delen van ervaringen, wat het project zeer interessant maakte."

Wat zijn volgens u de uitdagingen van design vandaag?

"Wanneer je met materialen werkt en iets creëert, stel je jezelf de vraag welke impact je hebt en creëert. Er is een verband met productie, we vragen ons af hoe dingen worden gemaakt, maar ook waar ze worden gemaakt. Het is belangrijk ons al deze vragen te stellen en de productie weer centraal te stellen in plaats van overconsumptie." 

"Wij proberen idealiter met Belgische klei te werken. Er is ook een terugkeer naar het "doen", naar het willen begrijpen en ontdekken van ambachtelijke kennis."

"We zijn genomineerd als ontwerper van het jaar door de Kortrijkse Interieur Biënnale, we zijn erg ontroerd. Het toont aan dat ons project erkend wordt in het Belgische landschap, wat zeer bemoedigend is!"

Heeft u advies voor jonge ontwerpers?

"Je moet in je project geloven, je goed omringen en doorzetten. We hebben het geluk dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verschillende mogelijkheden biedt voor creatieve projecten, subsidies en coaching om makers te ondersteunen. In het begin werden onze aanvragen vaak afgewezen. Toen wonnen we een beurs van MAD Brussels waarmee we ons eerste extrusie-machine konden kopen. We volgden eveneens ook coaching sessies bij MAD. De coach heeft ons geholpen ons bedrijfsmodel op een cruciaal moment te heroriënteren."

"Als je uit een studie komt, word je in een grote stroom "gegooid". Men moet niet aarzelen om met anderen te delen wat men wil doen, de feedback en reflecties stelt ons in staat een project uit te bouwen. Soms hebben we niet genoeg afstand van ons eigen werk en door te delen met anderen kunnen we die afstand wel nemen. Ik wil afsluiten met de opmerking dat het een genoegen is om 's morgens op te staan en te kunnen zeggen dat we het leuk vinden wat we doen en dat we kunnen bijdragen aan de verandering."