Maak kennis met Lila, een modeontwerpster met een passie voor kleuren, kunst en kleding. Lila&John staat bekend om duurzame, gewaagde en veelzijdige gebreide kleding met een urban touch. Lila's ontwerpen gaan moeiteloos van casual naar chic en zijn aantrekkelijk voor alle leeftijden en achtergronden. Haar collecties geven dragers kracht en benadrukken hun innerlijke schoonheid. Naast haar eigen merk werkt Lila samen met choreografen en kunstenaars, waaronder Anne Teresa De Keersmaeker. Je kunt een stuk van Lila voor Rosas ontdekken op onze Fashion Moves expo.
MAD sprak met Lila John over haar inspiratiebronnen, haar ready-to-wear kledingmerk en kostuumcollecties en haar samenwerking met artiesten en choreografen.
Kan je wat vertellen over jezelf en over het parcour dat je hebt afgelegd?
"Ik ben opgegroeid in Wenen in Oostenrijk, daar heb ik mode gestudeerd aan de academie van toegepaste kunst. Tijdens mijn studie kreeg ik de mogelijkheid aan de slag te gaan als kostuumontwerpster, dit zag ik toen als een manier om wat extra bij te verdienen.
Toen ik ongeveer 6 jaar geleden naar Brussel verhuisde, deelde ik mijn atelier met kostuumontwerpster Sofie Durnez. Zij introduceerde me bij Rosas, waar ik aan de slag ging als assistente van kostuumontwerpster Anne Catherine Kunz. Via deze functie leerde ik Anne Teresa De Keersmaeker kennen en kort daarna vroeg ze me om mee te werken aan de afstudeervoorstelling van P.A.R.T.S. op Kunstenfestivaldesart.
Tegelijkertijd werkte ik ook samen met Michiel Vandevelde, die me gevraagd had een modecollectie te maken voor de voorstelling “Paradise Now”. Ik vond beide projecten zeer interessante uitbreidingen van mijn praktijk als modeontwerper."
Je neemt binnenkort deel aan onze nieuwe expo 'Fashion Moves' waar je een stuk tentoonstelt dat je hebt ontworpen voor een voorstelling van Anne Teresa de Keersmaeker. Zou je meer kunnen vertellen over deze samenwerking?
"Dark Red" was een uitnodiging van de kunststichting "Kolumba", een ruimte met een sterk religieuze uitstraling in Keulen. Anne Teresa stelde daarom voor om het stuk te koppelen aan de twaalf apostelen. We werkten alleen met mannelijke dansers en probeerden ze te verbinden aan portretten van alle apostelen die El Greco had geschilderd.
Ik wilde de kleuren van de schilderijen gebruiken voor de kostuums. In het begin was het een beetje zoeken, maar omdat het niet de eerste keer was dat ik met Anne Teresa werkte, kon ik beter begrijpen waar ze naar op zoek was. We kenden elkaars voorkeuren en esthetiek al tot op zekere hoogte. Vanuit onze gedeelde liefde voor het werken met transparantie, stelde ik voor om netstof te verven.
Het proces was als een dialoog. Anne Teresa zei dat ze het onderscheid tussen de boven- en onderkant van de lichamen wilde laten vervagen. Vanuit deze wens creëerden we een silhouet met een rode broek waarbij de bovenkant van het kostuum geleidelijk veranderde van rood naar blauw, waardoor een graduele overgang ontstond."
Welke overwegingen en criteria heb je gehanteerd bij het kiezen van de outfits voor de dansers in de voorstelling "Dark Red", waarbij sommige dansers een transparant bovenstuk dragen en anderen een meer alledaagse outfit, zoals een polo en een jeans?
We lieten de robuuste jeans contrasteren met iets delicaats om een poëtische touch te geven. In de schilderijen droegen ze draperieën, wat een zachtere indruk gaf. Wij creëerden dit met transparante topjes.
Daarnaast gebruikten we alledaagse kleding omdat de voorstelling plaatsvond in een museale omgeving. Daardoor konden de dansers zich mengen met het publiek en hen verrassen als ze naast hen begonnen te dansen.
In hoeverre heeft de choreografie van de voorstelling invloed gehad op de ontwerpen voor de kostuums? Zijn er specifieke bewegingen of dansstijlen die je hebt willen benadrukken of ondersteunen?
"Voor mij is het altijd essentieel om de choreografie eerst te bekijken en deel te nemen aan de repetities voordat je begint met ontwerpen. Het is interessant om de bewegingen te zien, omdat sommige kledingstukken bepaalde bewegingen kunnen verbergen, terwijl andere ze juist benadrukken.
Kostuums kunnen zelfs de ruimte beïnvloeden. Ik herinner me dat ik voor Radouan Mriziga iets maakte met pailletten en franjes die geluid maakten; we besloten toen om de ruimte heel donker te maken. Op deze manier kunnen kostuums en bewegingen elkaar echt aanvullen.
Anne Teresa focust sterk op het lichaam, waardoor transparantie boeiend wordt. Zo laat ze zien hoe de spieren bewegen, terwijl de dansers toch iets dragen."
Naast Anne Teresa De Keersmaeker heb je samengewerkt met andere choreografen en artiesten. Wat maakt kostuumontwerp voor theater en dans zo boeiend voor jou? Hoe verschilt het van het ontwerpen van je kledingmerk Lila&John?
"Bij het ontwerpen van kostuums is er vaak een specifiek vraag of thema. Toen ik bijvoorbeeld met Radouan Mriziga samenwerkte aan “Tafukt”, richtte de voorstelling zich op de semantiek en mythologieën van de Imazighen. Dit gaf een uitgelezen kans om deze cultuur en dit erfgoed te verkennen. Zo'n uitnodiging stelt me in staat om iets nieuws te ontdekken dat ik anders misschien niet had gedaan.
Momenteel werk ik voor het eerst aan kostuums voor een theaterstuk, "Hoplessly Devoted" van Kae Tempest, dat zich afspeelt in een gevangenis. Dit vereist een andere aanpak, waarbij ik me meer richt op de tekst en het verhaal dan op de bewegingen. In beide gevallen is het belangrijk dat de dansers en acteurs zich op hun gemak voelen op het podium.
Voor mijn merk Lila & John werk ik vooral met knitwear. Knitwear heeft vaak een ouderwetse uitstraling, dus zocht ik naar manieren om het eigentijdser en gedurfder te maken, wat me ertoe bracht om glanzende metalen ringen te gebruiken. Daarnaast koos ik voor knitwear vanwege een breigoedfabriek in België, omdat ik graag lokaal produceer en werk met bestaande middelen. Mijn collecties vertrekken altijd vanuit kleuren en technieken. Ik hou ervan om kleuren te combineren en een bepaalde tactiliteit te hebben, net als het gebruik van duurzaam garen wat bijdraagt aan de duurzaamheid van mijn ontwerpen."
Kleur is voor jou een heel belangrijk aspect in het ontwerpen. Kun je ons hier meer over vertellen?
"Het komt vrij intuïtief voor mij. Ik ben geobsedeerd door kleuren. Sommige kleuren passen beter bij bepaalde mensen en versterken hun uitstraling. Ook kunnen kleuren in combinatie met elkaar interessanter zijn dan alleen. Voor mij is het een soort spel: hoe je kleuren kunt combineren en hoe ze elkaar en de mensen kunnen versterken.
Als het op kostuums aankomt, zoek ik vaak naar kleuren die de specifieke artiest laten stralen. Je moet vaak een balans vinden omdat niet elke kleur iedereen even goed staat. De ene persoon ziet er geweldig uit in blauw, terwijl een ander er misschien in verdwijnt. Het gaat erom harmonie en gelijkheid op het podium te vinden en toch te streven naar de beste uitstraling voor iedereen. Het is een kwestie van tegenwicht.
Daarnaast begin ik nu ook op andere manieren met kleuren te werken. Onlangs gaf ik kleuradvies voor een architecturale installatie in Leuven, een openluchttheater met de naam Olevodroom."