Duurzaam, ethisch en lab grown. Drie sleutelwoorden die Priyanka Mehta's juwelenmerk Nue omschrijven. Met Nue overbrugt ze een industriële kloof door duurzame juwelen te creëren die de essentie van tijd, innovatie en luxe omvatten en tegelijkertijd de talenten van vrouwen in de industrie ondersteunen.
MAD had een gesprek met Priyanka, voormalig diamantaire, over Nue en de toekomst van de diamantjuwelenindustrie.
Kun je jezelf en je merk kort voorstellen?
"Mijn naam is Priyanka Mehta; ik ben de oprichtster van Nue - Fine Jewelry en ik woon in Antwerpen. Ik heb 10 jaar in de ruwe diamantindustrie gewerkt en de manier waarop die functioneerde beviel me niet. Dus besloot ik dat ik de industrie echt wilde veranderen met mijn eigen persoonlijke impact. En zo ontstond het idee voor Nue."
"Nue is een merk dat zich inzet voor duurzaamheid en ethiek. Transparantie is onze sleutel tot succes. De ontwerpen zijn heel strak, minimaal en tijdloos waardoor ze eender welke trend of modeverandering overleven. Onze sieraden kun je echt jarenlang dragen."
Hoe ben je je carrière in de diamantindustrie begonnen?
"Aanvankelijk was ik operationeel en financieel manager bij een bedrijf in de ruwe diamantsector in Antwerpen. Dat was mijn eerste kennismaking met de interne werking van de diamantindustrie. Als je eenmaal in de industrie zit, krijg je veel te horen en te zien van hoe dingen werken. Dankzij die positie binnenin heb ik veel van de werking van de industrie kunnen ontdekken."
"Ik was gevestigd in de hoofdstad van de ruwe diamantindustrie en het viel me op hoe weinig vrouwen er werkten. De ervaring als vrouw zijnde in de industrie was heel interessant en motiveerde me om de overstap te maken naar juweelontwerp."
Hoe ben je op het idee gekomen om gerecycled goud en lab grown diamanten te gebruiken voor je juwelen?
"Jaren geleden, toen ik al in de industrie zat, hoorde ik veel over lab grown diamanten. Ze werden steeds beter dankzij de fabrikanten die ermee bezig waren. Dat intrigeerde mij, dus begon ik de ontwikkeling mee te volgen. Helaas waren de diamanten op dat moment nog niet van edelsteenkwaliteit. Toen ik in 2017 opnieuw vroeg naar de ontwikkeling van de diamanten, was er nog steeds niet veel verbetering aangezien er niet zoveel diamantkwekers waren. In 2019 ging ik naar een beurs en zag ik de diamanten die de laboratorium fabrikanten uitbrachten. Ze waren van ongelooflijke edelsteenkwaliteit en 100% identiek aan natuurlijke diamanten. Toen rinkelde het belletje in mijn hoofd en wist ik dat dat de oplossing was die we zochten."
"Ik dacht bij mezelf: dit is transparantie! Deze diamanten doorlopen geen tradingcyclus. Er zijn geen twintig mensen die de diamant in bezit hebben. Je kunt het begin tot het einde controleren, en het mooiste: het is identiek aan natuurlijke diamanten. Voor mij was dat hét moment! Ik had het voordeel dat ik in de handel zat, maar zelfs in die tijd, in 2019, gebruikte niemand lab grown diamanten. Sterker nog, de hele natuurlijke diamantindustrie was er tegen. Vandaag zien we een enorme verschuiving, maar voor mij was het toen het antwoord om een transparant product op de markt te brengen."
"Gerecycled goud gebruiken was voor mij een voor de hand liggende keuze, gewoon omdat we al tonnen goud boven de grond hebben en goud gewoon een van die magische materialen is die je kunt omsmelten en opnieuw kunt raffineren tot dezelfde kwaliteit. Dus waarom nieuw goud gebruiken als we kunnen gebruiken wat al bestaat?"
Laten we eens praten over het technische proces achter je juwelen: Kun je ons kort uitleggen hoe diamanten worden gekweekt in een lab?
"Het proces is inderdaad vrij technisch. Het gaat om een klein stukje ruwe diamant (natuurlijk of uit het lab). Dit wordt het diamantzaadje genoemd. Het zaadje wordt in een vacuümkamer geplaatst en er wordt een hoge temperatuur en druk op uitgeoefend. Vervolgens wordt een koolstofgas zoals methaan in de kamer vrijgelaten. Onder de omstandigheden van hoge druk en hoge temperatuur (zoals onder het aardoppervlak) scheiden de gasmoleculen zich. De koolstofmoleculen beginnen zich in een kristallijne laag op het diamantzaadje te nestelen. Zo ontstaat of groeit een in het laboratorium gegroeide diamant. Deze diamant wordt vervolgens op dezelfde manier gesneden en geslepen als een ontgonnen diamant. Het resultaat is een identiek product, alleen een ander oorsprongsverhaal!"
Zijn er dan wel verschillen tussen lab grown diamanten en natuurlijke diamanten?
"Neen, die zijn er eigenlijk niet. Ze zijn identiek. Vroeger werden labgekweekte diamanten wel eens synthetische diamanten genoemd, maar men moest het woord synthetisch al snel laten vallen omdat ze dat simpelweg niet zijn! Lab grown diamanten zijn fysiek, chemisch en optisch identiek aan natuurlijke diamanten. De analogie die ik graag gebruik is ijs in je vriezer en ijs uit Antarctica. Beide zijn echt. Het verschil is hun oorsprong."
Diamonds are a girl’s best friend. Emily uit de populaire Netflix-serie 'Emily in Paris' lijkt het daarmee eens te zijn. Vertel ons eens, hoe kwam jouw merk in zo'n show terecht?
"Ik geloof inderdaad dat diamonds everybody's best friend zijn (lach). Ik vind diamanten absoluut prachtig. Ik hou van de edelsteen. Ik hield alleen niet van hun oorsprongsverhaal."
"In juni vorig jaar kreeg ik een toevallig mailtje van het team van de show dat ze graag een Zoom meeting met me wilden. Ze volgden mijn Instagram al een tijdje en vonden dat Nue perfect zou passen bij Lily Collins' personage Emily. Natuurlijk geloofde ik het eerst niet! Ik was een beetje in shock. Ik dacht dat ze een kleine product placement zouden willen of zoiets. Maar ik nam het telefoontje aan en ze zeiden dat ik wat van mijn stukken moest opsturen. Het was een geweldige kans, en Emily was zeker de juiste persoon. Haar juwelenstijl is zeer subtiel, dat is exact waar met Nue op mikken."
Tot slot, wat zijn je verwachtingen van de toekomst van de diamantjuwelenindustrie?
"Ik denk dat de komst van lab grown diamanten veel heeft veranderd. We zullen altijd natuurlijke diamanten hebben en ik denk dat de consument die keuze moet kunnen maken. Maar het dwingt de natuurlijke diamantindustrie wel om na te denken over ethiek."
"Het idee om technologie te gebruiken voor een goed doel is wat we de komende jaren meer gaan zien in de juwelenindustrie. Hetzelfde wat we het afgelopen decennium in de mode-industrie zagen, zien we nu ook bij de productie van sieraden."
"Ik denk dat het belangrijk is dat nieuwe merken echt nadenken over de impact die ze gaan maken, over wat het 'waarom' is achter hun merk en wat ze willen doen. Al het andere volgt daarna."